Jip Maathuis

Posted on Posted in Alumni, Berichten, Uit de oude doos
Jip Maathuis

Jip Maathuis: student, ondernemer filantroop. Nog maar 20 jaar en al succesvol in de wereld van het ondernemen. Met Jipsgoededoelen en zijn onderneming Brandsfit laat hij zien ondernemen in de vingers te hebben.

Jip begon op jonge leeftijd met zijn opa, in 2007. Op 7-jarige leeftijd begon Jip met het verkopen van chocoladeletters. De familie Maathuis had een kennis uit Afghanistan. Hij vertelde over de vreselijke situatie aldaar. Voor Jip was het heel gek dat Jip de vrijheid had om te gaan en staan waar hij wilde, maar zijn kennis niet. Zodoende ging Jip op zoek naar een manier om een bijdrage te kunnen leveren. Hij kwam terecht bij het verkopen van chocoladeletters via internet.

Op latere leeftijd was het ook voor Jip tijd om een studie te gaan volgen. Hij wilde het volgen van een studie combineren met zijn activiteiten binnen het ondernemen. Via Jan Vertonghen kwam Jip bij de Johan Cruijff University terecht, waar hij zijn onderneming kon uitbouwen en toch binnen vier jaar kon weglopen met een diploma. In 2014 begon Jip met studeren. Nog één jaar te gaan voor de jonge Maathuis.

Jip ging studeren met als doel meer kennis te vergaren en vaardigheden aan te leren, maar was daarnaast op zoek naar sociale contacten met leeftijdsgenoten. De manier van denken bij de opleiding Commerciële Economie heeft Jip naar eigen zeggen geholpen in de praktijk.

Met een kantoor in België en de grote drukte die Jips ondernemingen met zich mee brengen, heeft Jip niet kunnen studeren als ieder ander, maar ‘elk voordeel heeft zijn nadeel’ stelt Jip. Een groot deel van Jip zijn tijd werd opgeslokt door Brandsfit.

Brandsfit ontstond doordat Jip zijn eigen voetbalclub ieder jaar moest zoeken naar sponsoren voor de voetbalshirtjes. Volgens Jip is het van de zotte dat in deze tijd, met internet en al, voetbalclubs moeten vechten voor hun shirtjes. Daar heeft Jip een nieuw businessmodel op losgelaten, waarmee online teamwear verdeeld wordt in samenwerking met een aantal sponsoren.